Blog vinculat a l´assignatura NTICEDU.

dilluns, 30 d’abril del 2012

HISTÒRIA COMPLETA


HISTÒRIA COMPLETA

Entrevistadora: Quan temps portes treballant en l’ensenyament?
Entrevistat: Porto nou cursos, nou anys acadèmics (des de 2003). Sempre he treballat en l’escola pública. A part porto també força anys treballant amb les noves tecnologies, instaurant-les tant a l’escola pública com a instituts com a formador de professors.

Entrevistadora: Quin nivell socio-econòmic tenen els teus alumnes?
Entrevistat: Actualment, en aquesta escola mitjà-alt. Treballo en Sant Quirze del Vallès, en el Vallès Occidental.

Entrevistadora: Creus els alumnes que tenen un nivell més alt socio-econòmic tenen més recursos a l’hora de saber buscar informació o fer qualsevol activitat autònoma amb les TIC?
Entrevistat: Doncs no, tots fan el mateix a la classe i segueixen més o menys les mateixes vies d’accés a la informació encara que no fan un tractament adient, no són crítics amb la informació.

Entrevistadora: Quin és el teu nivell de domini de les TIC?
Entrevistat: Doncs qualificar-se a sí mateix és força complicat, però fa uns deu anys vaig fer un màster a la UAB de Noves Tecnologies i, des d’ençà no he parat. Sempre estic buscant nous recursos per tot i fer el meu treball cada cop millor.

Entrevistadora: Quin és el teu paper a partir que s’ha introduït la PDI de manera generalitzada a quasi totes les aules?
Entrevistat: Jo sóc qui explica les activitats, però el meu rol està canviant progressivament amb els anys. Ho estic notant. Tot i que penso que les classes les faig força dinàmiques no crec que jo faci gran part del treball, no vull que els meus alumnes siguin passius. No imparteixo conceptes i prou. Ara, amb les noves tecnologies no es pot seguir amb aquest sistema. Per exemple, es pot treballar conceptes a partir de les WebQuest, hi ha de tots els temes, per tots els cicles... és una passada! Els nens es fan més autònoms i sento que estan aprenent i sent crítics amb la informació del seu voltant.

Entrevistadora: Què treballes amb les TIC?
Entrevistat: Ho treballo tot, tenim la PDI a classe i és un recurs que va molt bé. Com a eina per explicar jo, l’utilitzo a totes les àrees i, amb els alumnes quan s’ha de reforçar un contingut com la divisió amb decimals i els hi costa... doncs li poses a informàtica els últims 10 minuts les divisions amb decimals d’aquests recursos de xtec, i amb això també es treballa. Doncs ara mateix estem fent una molt interessant pels nens de quart. Hem fet pràctiques amb les noves tecnologies i treballem l’edició fotogràfica.

Hem acordat la mestra de plàstica i jo treballar en un mateix projecte, fent tasques semblants a l’anterior però com a projecte. Per una part, es treballa el llenguatge audiovisual i l’ús de la màquina de fotos i a continuació ho hem portat a l’ordinador i hem fet una mica d¡expedició fotogràfica. Hem treballat anteriorment amb un programa d’edició fotogràfica de lliure distribució i hem fet l’edició gràfica, hem treballat les emocions, edició de pel·lícules i, la veritat és que funciona força bé. Hi ha moltes experiències més, a les sessions informàtiques les fem com a complement a la resta d’àrees, llavors ho utilitzem com a recurs per reforçar continguts. I sobretot ho utilitzem amb la pissarra digital, abans s’utilitzava més en la sessió d’informàtica i ara les pots incloure inclús en la teva classe. Pots treballar amb el llibre i a la vegada, amb la pissarra digital. Actualment l’ús de la pissarra digital s’ha generalitzat una mica més. Curtmetratges, però més de cara a interdisciplinari, com a petit projecte.

Entrevistadora: On vas cercar la informació del projecte que estàs fent?
Entrevistat:  Tot ho he fet jo mateix, busques per Internet. Però és fàcil al tenir una programació clara i si que hi ha a Internet una espècie de consells per treballar en cada nivell i cicle. Doncs a partir d’aquests punts, es complementa amb els continguts i anar buscant i anar fent la programació de les activitats. Sí que és cert que hi ha activitats fetes, però sempre les has de modificar.  

Entrevistadora: Com distribueixes el temps amb les activitats multimèdia?
Entrevistat: Normalment no faig una sessió sencera, perquè hi ha molta dispersió, 30 minuts. Primer faig la part teòrica de llibre i la resta l’explico amb la pissarra digital o l’ordinador.

Entrevistadora: Quin rol tindrien aquí els nens que presenten Dificultats d’Aprenentatge?
Entrevistat: Doncs jo els indicaria com poden intervenir, els hi donaria més pautes, tot i que formen part d’un grup que ja es suposa que les interaccions son productives perquè es situa amb companys “comunicadors”, d’aquesta manera vetllem que hi hagi un enriquiment lingüístic.

Entrevistadora: Estàs satisfet amb els resultats?
Entrevistat: Doncs sí, força. Veig que mica en mica els nois es motiven molt amb l’ús de les tecnologies, inclús molts tenen moltes idees, i intento recollir-les per treballar-les a posteriori.

Entrevistadora: Què milloraries si haguessis de repetir l’activitat en un altre any o fer-ne una de molt similar?
Entrevistat: Doncs la implicació del professorat de l’escola. N’hi ha molts que no s’impliquen perquè no la senten la seva escola perquè són substituts, així que la part de cooperació i col·laboració entre nosaltres es veu mermada. Per la resta, milloraria la selecció dels grups, ja que han de fer rols diferents i, de vegades costa molt situar d’una determinada manera els alumnes perquè tinguin un aprenentatge enriquidor.


Entrevistadora: Quins avantatges creus que pot tenir l’ús de les TIC pel que fa a l’expressió oral i escrita amb aquest recurs?
Entrevistat: Jo ho interpreto des del sentit de la motivació, perquè hi ha alumnes que els hi costa molt llegir i si tenen un suport visual o tàctil que ho recolzi sempre és un element motivador. Importància té molta, però han de tenir activitats que ajudin a desenvolupar-lo perquè de vegades podem fer activitats teòriques i es queden una mica “penjades”. 

Entrevistadora: Així podríem dir que l’ús de les TIC afavoreix a l’aprenentatge significatiu?
Entrevistat: Sí, perquè...uff.... tot el que siguin estímuls diferents als que estan acostumats sempre fa que siguin més significatius per l’alumne.

Entrevistadora: Quina interpretació tenen els alumnes vers les Noves Tecnologies?
Entrevistat: El principal problema que hi ha és que hi ha molta informació, i no es filtra, no es canalitza. Els nens estan en un món que necessiten informar-se per tot i en les noves tecnologies, des de parvulari o primer ja tenen que començar a treballar les noves tecnologies des del punt de vista curricular, que ho vegin com a eina de treball perquè tenen accés a molta informació amb l’ordinador (càmera de vídeo, mp3, càmera de fotos...), estan en contacte amb un munt de tecnologia que per a ells és immediata, es cansen aviat, agafen una altra... i no interioritzen l’ús així que de vegades quan parlem valoren la màquina pel que és i no per l’ús que en fan.

Entrevistadora: Com avalues als teus alumnes?
Entrevistat: Normalment les noves tecnologies no es treballen com un àrea, sinó que han de ser el recurs. Els avaluo d’acord al procediment al que ells han desenvolupat el treball, per exemple, si hem fet el treball de les fotografies i les emocions, doncs veure si al treball final han sabut plasmar les emocions, si han treballat amb el primer pla en la fotografia... i després el que m’agrada molt fer és la base d’orientació, és a dir,  fer una graella on es situïn en funció d’uns paràmetres d’aprenentatges i d’objectius i veure en quin punt et situes. Si necessiten esforçar-se una miqueta més o no, sempre miro l’autoavaluació i després avaluo els objectius del principi a partir del treball final. 

Entrevistadora: Moltes gràcies per la teva col·laboració!
Entrevistat: De res, espero que t’hagi servit!

Entrevista realitzada a Raúl Prats, mestre d’educació primària especialista en informàtica a la localitat de El Prat de Llobregat




Com aquesta experiència pot contribuir a l’aprenentatge significatiu?
Considero que aquesta tasca sí que contribueix a l’aprenentatge significatiu. Gràcies a la distribució dels rols i de la metodologia de l’activitat, els alumnes tenen un rol actiu vers el seu procés d’aprenentatge, prenent-ne part i implicant-se amb la tasca a desenvolupar, ja que és una activitat atractiva per a ells. Aquest aprenentatge és col·laboratiu, treballen en comunitats d’aprenentatge i en la construcció de coneixement. A l’estar disposats en grup contribueix a la formació de grups col·laboratius que promou que els estudiants aprofitin les habilitats de la resta a més d’aportar i enriquir-se de les aportacions individuals. A més a més, tots parteixen d’un esquema de coneixements previ al qual “modelen” per adquirir nous coneixements. Aquesta idea la va plasmar Vigotsky, anomenant Zona de Desenvolupament Proximal (ZDP), que mostra la distància entre les habilitats que posseeix el nen i el que pot arribar a aprendre mitjançant el suport de l’adult a d’un company més competent. Aquest concepte incorporat de la teoria vigotskiana és clarament visible en tots els grups. Aprenen d’una manera lúdica i motivadora, per tant, també podem dir que la nova metodologia de incorporar les noves tecnologies a l’aula ha replantejat un canvi en els rols d’ensenyament-aprenentatge. El mestre/professor passa a ser un mediador de conceptes, els protagonistes reals són els nens.
M’agradaria aportar un citació de Ruiz y Ríos (1990) quant a l’aprenentatge significatiu emprant les Noves Tecnologies “el Aprendizaje asistido por el computador, con énfasis en lo cognoscitivo, enriquece el papel del docente, poniendo a su disposición los elementos que conjugará según su pericia para la puesta en escena en la que el aprendiz será el protagonista, alcanzando una actitud favorable hacia la superación de errores, dada la contínua exposición a estimulantes experiencias que conllevan nuevos retos y requieren el desarrollo de nuevas habilidades, destrezas y conocimientos”.
Tanmateix el procés d’aquest  aprenentatge es porta a terme mitjançant el diàleg, no tant sols és mirar a una pantalla i llegir, sinó la pròpia interacció garanteix l’aprenentatge. Així mateix, aquestes activitats són precursores d’altres activitats significatives dins el món real, i això fa que puguin establir un nexe amb els conceptes a treballar. A més, els estudiants un cop han integrat allò que han après, reflexionen i poden reformular aspectes que aporten els companys, és a dir, aprenen a treballar en grup. Paral·lelament, gràcies a la metodologia d’aquesta activitat es fomenta i potencia la creativitat, plasmada tant a nivell de les arts (àrea artística i plàstica) com la instrumental lingüística (part oral i/o escrita).
Explicat des de la pràctica, aquests elements eren observables. Els grups estaven distribuïts per grups heterogenis, és a dir, almenys un d’ells era competent oralment i podia ajudar a narrar el conte per gravar-lo posteriorment. D’aquesta manera, els companys del grup tenien un bon model per fer aquesta part substancial de l’activitat.

La meva evolució personal vers l’adquisició de coneixements en les NTICEDU des de l’inici de l’assignatura fins ara ha estat positiva, cada vegades trobo que estableixo més nexes entre els diferents conceptes i tinc una visió més global vers les TIC. Els meus coneixements previs s’han ampliat i han configurat una modificació en els meus esquemes de coneixements.

Segons Jonassen (1999), el procés d’aprenentatge és un procés actiu, intencional, conversacional, constructiu, reflexiu, complex i contextualitzat. Defineix justament el que requereix l’aprenentatge significatiu. Sent partícip en primera persona de la meva progressió penso que aquesta activitat i totes les activitats proposades per aquesta assignatura segueixen el model constructivista de l’ensenyament-aprenentatge.
Pel que fa als aspectes teòrics, a partir d’aquesta miniactivitat, he après el concepte Raonament Basat en Casos (RBC). El raonament basat en casos implica recordar casos similars, reutilitzar la informació per solucionar el nou problema, revisar la solució proposada i retenir per a properes situacions. En aquest procés intervenen les TIC com canalitzadores i gestionadores del procés i s’apliquen per base de dades, configurant sistemes d’intel·ligències artificial. Aquest recurs implica 4 processos recordar casos similars, reutilitzar la informació dels casos per solucionar el nou problema, revisar la solució proposada i retenir l’experiència per a properes situacions. A partir d’aquest punt, es pot impulsar un canvi conceptual construint models a partir d’aquestes experiències personals. A partir d’aquesta introducció del concepte, he interpretat i entès una realitat diferent a la que posseïa. És a dir, una  aportació audiovisual del debat de l’assignatura centrava la seva argumentació en que només es dóna aprenentatge si realitzem nosaltres mateixos aquella activitat, no si ens l’expliquen i no en fem ús. Doncs bé, potser sóc més propera a Piaget del que em pensava, però gràcies a aquest model m’he adonat que sí que hi ha aprenentatge significatiu a partir de l’explicació de casos o vivències personals. Mitjançant l’eina de base de dades KITE i dels casos personals dels companys m’han ajudat a tenir una nova visió vers els processos d’ensenyament-aprenentatge en l’ús i aplicació de les TIC a qualsevol àmbit de la meva vida.
A més a més, a partir de la lectura dels models d’experiències dels companys he pogut constatar que he experimentat aprenentatge significatiu. Això es recolza a partir de la citació de Ferguson, Bareiss, Birnbaumi i Osgood (1991), els quals exposen que les estructures que fem servir de la memòria per interpretar una història són els mateixes que fem servir per realitzar una tasca, així que s’extreu a partir d’aquest concepte que el raonament a partir d’aquests casos personals ajuda a resoldre problemes concrets i reals. Al veure la resolució de problemes dels casos dels nostres companys, aquests models d’històries van formant part del nostre arxiu de casos personals, formant part de l’aprenentatge significatiu. Aquest concepte demana que es connectin noves idees al coneixements i als conceptes que ja tenim integrats. Mitjançant eines com els mapes conceptuals o inclús les bases de dades ajuden a  organitzar aquests coneixements mitjançant la integració de la informació en un marc cada vegada més complex. A continuació faré referència  aquest punt mitjançant la meva experiència d’aprenentatge.
Gràcies a les experiències dels companys, analitzant cada cas per separat primer i posteriorment establint relacions entre cadascun per semblances i diferències en funció del meu considero les TIC com un recurs molt útil a l’aula. Però, un fet que m’agradaria destacar és que hi ha algunes que plantegen situacions o recursos molt semblants però a causa dels diferents contexts, el resultat no ha estat l’idèntic (depenent el nivell socioeconòmic, els recursos amb els que compta l’escola, personal implicat...). Per això, de vegades els resultats no es poden generalitzar, sinó que depenen de moltes variables.
Des de la meva experiència considero aquests casos com una important font d’aprenentatge  perquè són punts de vista d’una realitat que encara no he pogut experimentar i evocar a la memòria el fil d’alguna experiència semblant que hagi experimentat i recordar què vaig aprendre o potser aprendre des d’un punt de partida de 0 (perquè no tinc gaire experiència com a docent), ja que hi ha hagut casos que no m’havia plantejat mai. Situada en aquest punt puc afirmar que he arribat a experimentar un canvi conceptual.

Pel que fa als casos exposats predeterminats del KITE destaco que no hi ha hagut cap que sentís que fos l’ideal per explicar la meva realitat a les aules. Quasi tots els casos exposats estan orientats a introduir uns conceptes nous per memoritzar i integrar en l’esquema de coneixements dels alumnes. Jo sóc mestra d’educació especial i, alhora d’intervenir a l’aula treballem aspectes de reforç que són bàsics en l’escolaritat però que falta un domini i una consistència per part dels alumnes. Així que no he pogut inspirar-me de cap, però sí que és cert, que davant la lectura de totes les exposicions de casos he après maneres d’introduir conceptes des d’una vessant lúdica, interactiva, didàctica i deixant que l’alumne sigui el protagonista dinàmic i actiu del seu aprenentatge. Seria el cas de l’activitat 2007-1 on finalitza l’escrit amb una exposició en públic d’allò que han après. Crec que és un aprenentatge significatiu perquè a part de treballar els conceptes es treballa des d’un altre format alternatiu, on l’aprenentatge es consolida mitjançant els audiovisuals que ho recolzi són elements motivadors. A més l’al·licient de ser escoltats per persones properes a tu i que inclús hi a un vincle afectiu encara potencia més les ganes d’adquirir i treballar aquell coneixement.
Fent referència als casos que m’han resultats significatius, m’agradaria destacar un cas en particular exposat per una companya seguint el mateix model. El cas “Les meves fotos”, activitat destinada a 1º E.S.O. on es treballen les habilitats socials, les expressions de les emocions i sentiments a partir de l’edició de fotografies. Crec que és una molt bona activitat ja que a través de la plàstica, es treballen les diverses àrees (també és ideal ja que la plàstica és una activitat transversal on es poden treballar diferents camps a l’hora): la professora ha escollit una activitat basada en els interessos i motivacions dels alumnes i ha sabut treballar diferents àrees, tot cedint a l’alumne un rol actiu en l’aprenentatge, per tant, el paper d’agent passiu com el paradigma tradicional ja no és compleix i el mestre passa a ser un mediador-assessor entre els continguts i els alumnes. Per aquests motius crec que és una activitat enriquidora i que fomenta l’aprenentatge significatiu.
Per tant, a partir de les exposicions de les experiències dels companys puc construir el meu propi aprenentatge, reorganitzant el meu esquema de coneixements vers el meu procés d’ensenyament-aprenentatge, formant-se més connexions entre els diferents conceptes, obtenint com a resultat un canvi conceptual i un aprenentatge significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada