Blog vinculat a l´assignatura NTICEDU.

dissabte, 28 d’abril del 2012

PREGUNTES BREUS DEL MEU PROCÉS D'APRENENTATGE


-Estic aprenent?
Sí (i molt!), gràcies a les intervencions de tots els companys estem integrant una Comunitat d’Aprenentatge. A partir dels recursos de l’aula com el debat, el fòrum, les aportacions del consultor, la lectura dels altres casos i els blogs del companys estic realitzant un aprenentatge significatiu. Fent revisió de les aportacions del blog me’n adono d’aquest punt. A partir de les lectures del textos de Jonassen, Domènech i Tirado i altres lectures que he realitzat en altres webs els meus esquemes de coneixement estan evolucionant i realitzant nexes amb altres conceptes nous, creant un aprenentatge més profund i consistent.

-Què estic aprenent?
Gràcies a l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació estic aprenent a fer servir els recursos útils d’Internet com el blog, conèixer el C-map o l’Inspiration (com s’exposava en un cas KITE) i treballar els conceptes jeràrquicament. Per fer aquest procés, cal seleccionar la informació, tractar-la, sintetizar-se i integrar-la als casos pràctics. A més, estic aprenent a relacionar conceptes que es desprenen del nou llenguatge que estic aprenent de les Noves Tecnologies (axiologia, tecno-determinisme, Tecnologia Educativa, socio-determinisme...).

-Com ho estic aprenent?
Ho estic aconseguint gràcies als recursos que ens ofereixen totes les TIC i les TAC per poder treballar la informació i posar-la a prova. Així mateix a través de la interacció amb els companys en la plataforma, fent lectures i treballant la informació relacionar aquests conceptes mitjançant els recursos TIC. Aquest procés d’aprenentatge és més lent que no pas llegir la lectura i fer exercicis. El procés de tractament de la informació-discussió-modificar la premissa és útil per consolidar els aprenentatges i poder arribar a l'aprenentatge significatiu.

-Quin paper juguen els diversos elements implicats, especialment la tecnologia i el seu tractament? Hi ha al darrera un disseny tecnològic?
Tal com expressa Jonassen la tecnologia sola no pot canviar l’educació. L’educació pot centrar-se en un aprenentatge significatiu, aquell tipus d’aprenentatge que hem de tenir els estudiants per reflexionar vers els conceptes per poder així consolidar-los i establir altres relacions amb els altres conceptes. Aspectes com el modelatge, la resolució de problemes i l’argumentació són activitats constructivistes que poden arribar a aquest pas d’aprofundiment i poden rebre el suport de la tecnologia.
El disseny tecnològic és una estratègia metodològica mitjançant la qual permet identificar i donar-li solució a un problema a través de procediments inductius i de raonament lògic. A través del qual podem exposar un cas i arribar a la seva resolució.



CAS: TREBALLEM PETITS TEXTOS ORALS I ESCRITS AMB “ANIMAGIC”
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén:
Aquesta activitat està destinada a alumnes del segon cicle de primària (3r i 4t).  És un recurs molt ampli per treballar la part de textos orals i petits fragments escrits; així com la plàstica. L’activitat  pot consistir en la creació d’una narració animada. A partir d’aquest recurs, l’usuari pot crear espais, personatges i objectes, introduir bafarades, gravar els moviments i la veu per crear una narració “amb vida pròpia”. L’evolució del conte i el grau de complexitat la marca el propi usuari, escollint elaborar la narració a partir d’unes bafarades (formant de còmic) o instaurant l’àudio (format conte). Paral·lelament a treballar competències curriculars es treballa la creativitat. Per portar a terme aquesta activitat es configuren petits grups col·laboratius (3 alumnes).
Índex
Contingut
Context general
Experiència en ensenyament
2 anys
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Cada cop faig servir en més àmbits les noves tecnologies, i a part realitzo força cursos vers TIC i programari lliure per fer un bon ús de les Noves Tecnologies aplicades a l’educació per aconseguir aprenentatge significatiu. 
Tipus d’escola
Educació Pública d’educació Infantil i Primària, de dues línies.
Localització del centre
El Prat de Llobregat (Baix Llobregat)
Connexió
Internet. Alta velocitat.  ASL i wifi. Per cable i wifi, gràcies al projecte EURA. Vol dir que fa uns 10 anys pel projecte REDES van fer una modificació a la xarxa de les escoles de la zona per accedir a Internet des de totes les aules, perquè només hi havia Internet des de l’aula d’informàtica i els despatxos.  I fa uns 6 anys o així, va començar el projecte EURA, que era el mateix però en tota Catalunya i radicava en connectar i posar wifi en totes les escoles de Catalunya. En principi, fa un parell d’anys totes les escoles havien acabat i estava tot força bé. Ara ja tenen wifi a totes les aules, tot i que sempre queda alguna aula que no acaba de funcionar... però normalment, la immensa majoria funciona bé.
Localització dels recursos tecnològics
Les aules estan dotades amb un ordinador i pissarra digital, així que els alumnes podran exposar les seves creacions a l’aula. El centre està equipat amb aula d’ordinadors i ambdós cursos tenen classe d’informàtica una hora a la setmana.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitjana-alta.

Context de la història
Nivell dels alumnes
 4rt de Primària
Àrea / unitat
Llengua (català i castellà) i Ed. Artística i plàstica

Objectiu de la història


Activitats planificades
a la sessió o unitat
*      Planificar i elaborar finals diferents de les rondalles
*      Transformació de gèneres literaris.Creació de còmics a partir de l’estructura del conte. Creació de narracions
*      Recercar recursos multimèdia de la web per treballar l’expressió escrita i oral
*      Treballar l’animació a partir d’imatges conegudes
*      Publicar l’activitat al blog de l’escola.
*      Treballar l’expressió oral a partir d’imatges i material audiovisual.

Nivell d’aprenentatge esperat
           S’espera que alumnes:
*      Siguin creatius en l’elaboració d’una narració o text oral a partir d’imatges predeterminades
*      Que sàpiguen crear una animació a partir d’un text en qualsevol format (text/àudio)
*      Puguin realitzar una bona dinàmica entre els grups i que es formin grups col·laboratius d’aprenentatge

Tipus d’activitat

*      Aplicació de les TIC a l’expressió oral i escrita de forma lúdica
*      Treballar amb grups col·laboratius

Activitats de la història
Tecnologies utilitzades
*      Ordinadors connectats a Internet.
*      Àudiocontes o material d’un altre suport que el multimèdia (contes de text, còmics)
*      Pissarra digital

Motius per fer servir la tecnologia
*      Motivar l’alumnat.
*      Aprendre a utilitzar els recursos multimèdia i tenir-los al seu abast.
*      Per produir textos (orals i/o escrits) creatius amb suport visual
*      Relacionar imatges amb la producció d’un text.
*      Utilització correcta del vocabulari segons el context creat
*      Produir textos a partir d’imatges
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
*      Familiaritat amb les noves tecnologies aplicades a l’aprenentatge
*      Exposició oral del treball en grup a l’aula.
*      Consensuar les activitats en grup
*      Publicació de totes les activitats i fotografies al blog de l’escola.

Dificultats trobades
Seria de molta ajuda la presencia d’un altre mestre (de plàstica) durant la sessió per tal que hagin dominat els recursos en una altra sessió anterior i començar a fer l’activitat sense grans demores ni dubtes metodològics. De vegades hi havia força dispersió i conflictes en els petit grup per consensuar les opinions.
Ajuda / col·laboració emprada
 Per  part de la mestra de plàstica.
Rol del professor
Actuem com a guies - orientadors, només ajudem quan els alumnes realment ho necessiten.
Rol de l’estudiant
Explorador, és el protagonista durant tota l’activitat, el que cerca, descobreix, prova, avança autònomament en el seu procés d’aprenentatge.
Resultats
Observacions
*      Els alumnes estan molt motivats.
*      Treballar la creativitat amb molt poques pautes del mestre.
*      Millores en les exposicions orals.
*      Tolerància en les exposicions d’idees.

Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació contínua a partir de l’elaboració d’una rúbrica on s’exposi:
*      L’observació directa, recollit tot en graelles d’observació.
*      Autoavaluació del seu procés d’aprenentatge
*      La valoració de la implicació.
*      La participació i motivació de l’alumnat.
*      La capacitat de treballar en grup, distribució de rols, acolliment i processament de les crítiques i suggerències dels companys.


Lliçó apresa pel professor
*      Els alumnes avancen en l’ús de les TIC i en el seu procés d’aprenentatge.
*      La capacitat de poder treballar per grups motiva els nens i els aporta diferents interpretacions i punts de vista.
*      Manera d’estimular la creativitat.
*      Confiança en ells mateixos exposar oralment en públic la història a partir del treball treballat en grup.
*      L’exposició del projecte al blog ha donat la possibilitat de conèixer tot el projecte als pares, meres, mestres... i que puguin reproduir-lo en un altre context.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada